Followers

Wednesday, 21 September 2016

KISAH AIDILADHA 2016


Assalamualaikum :)

Harini baru berkesempatan nk update..2minggu busy bercuti balik kampung. Memang rutin aku tiap bulan akan balik kelantan,paling kurang seminggu aku kat sana. Paling lama 2minggu ( biasanya cuti perayaan ) 
Plan 11/9 malam nk gerak balik kg..last mnit ad problem skit aku balik 9hb malam..dgn kazen aku..walawehh..aku naik erl dpd KLIA ke TBS.ni first time kot aku naik sensorang. Selalu aku naik ng mber tu pn pegi KLIA2/PUTRAJAYA..aku mmg xbiasa & xmbiasakan diri aku dgn pgkutan awam sejak dlu lg.
Lagi selesa kemana2 drive sendiri..tp dsebabkn nk balik ng diorg,aku memaksa diri naik jgk..kereta aku tinggal dkt cip aku.nk grk jam 12 tp hubby xkasi katanya bahaya tgh2 mlm..kul9 da gerak..smpai sana kwn hubby ambik g lepak makan roti john kat salak selatan. Tunggu jam 12 kazen ambik kat situ bru gerak balik kg. Alhamdulillah selamat smpai kg..BAHAGIANYAAAAA.. Anak dara dah tunggu depan tangga..senyum2 malu2 kucing.

Tahun ni nya raya haji aku mengasuh anak jer..xnk kasi dia merayap pegi kacau tokma dia nk buat ketupat.

Nak cerita pasal apa yg best raya haji kat kelantan ni. Aku pernah sambut kat Melaka.msa tu belom kawen..aku tny hubby mana lembu? Hahahaha
Sebab aku xjmp sekor pn lembu weii...raya ke tidok ni..huhuhu..
Kalo kat tmpt aku..shri sblom raya tu kat tepi2 jalan mmg btimbun2 lembu..blom msuk bab lembu tlepas,lembu hilang lagi..xterkawal.
Pagi raya lepas solat raya, diorg akan cepat2 balik rumah ambk 'senjata' msg2 kikiki..mcm nk g perang..dgn besen sgala mak nenek.
Kebiasaan kat tmpt aku jrg sgt jmp masjid buat korban.sbb kbiasaannya pnduduk akan gtong royong bt korban.mksdnya org persendirian la yg bt korban..cntoh tahun lepas2 family aku beli sekor lembu. Adik brdik 5org + parent = 7( ckup 7 bhgian)..
Pagi raya tu tukang sembelih akn bgtau ssiap turn sape dlu nk smbelih..nt ikot turn la..lps sembelih jiran2 akam dtg melapah smua.. Plg syahdu masa nk sembelih tu, smua pemilik bhgian tu kena pgg lembu smbil rrmai takbir raya. Selesai..
Dgg akan diagihkn sama rata (timbang) kpd 7 bhgian..ambik bhgian msing2 dan tu hak sdri nk bhgikn dkt org kg..yg jiran2 dtg melapah tu nt akan dpt la..xdpt on the spot,akan dpt lpstu..delivery dpn pintu rmh..hehehe..

Boleh dikatakan 1 kg tu aih lebih 10 ekor kot smbelih pd 1 msa.ko klua je dpd kwsan rmh tu kri kanan org buat korban. Mmg meriah dia kalah raya puasa. Msa ni mmg ko kyg la jwb dia..kyg daging..sana sni bt tahlil la apa la..ad buat akikah la..msa raya haji ni la diorg buat..skli sanak sedara rmai yg balik mmg mriah ssgat..

Yg bestnya bab korban ni bila kerja tu bt gotong royong..xde pkai uph org smbelih atau melapah tu..rrmai cuci perut lembu kat kolam. Masa ni boleh kenal anak2 jiran yg duk jauh balik jrg skli..dia pnya rmai org menolong tu mcm kt pasar malam..

Tu sbb taun ni aku mtk izin dgn hubby nk balik beraya kt kelantan.ikotkan turn kat melaka..tp bg aku xde apa..mcm xraya..cuma bt mkn2 fmly kat rmh. Klo raya puasa tu yerla meriah jgk.. 


Tu jerla beza dia kohkohkoh..
Okay lah aku da mgntokk..nti smbung balik...xhbis lg..td baru mukaddimah lalaalalala..

No comments:

Post a Comment